;

Via je mobiel parkeeracties starten en stoppen biedt houders van Gehandicapten Parkeerkaart flexibiliteit

Het CIB heeft Fenêtre in eerste instantie gevraagd een analyse uit te voeren van de processen voor de ontwikkeling van een nieuwe parkeerapp voor de bestaande houders van een Gehandicapten Parkeerkaart (GPK).

Na de presentatie van de analyse heeft het CIB direct aanvullend gevraagd of Fenêtre wil deelnemen aan het ontwikkelen van een Minimum Viable Product voor een pilot.

Oplossing

De huidige papieren GPK wordt onder de voorruit van de auto gelegd voor de visuele controle op het recht de parkeerplaats te mogen gebruiken. Wanneer de houder van de parkeerkaart een andere auto gebruikt kan hij deze eenvoudig verplaatsen. In de nieuwe situatie heeft de houder van de GPK een app op zijn mobiele telefoon en komt daarmee de mogelijke visuele controle te vervallen. Daar moest een nieuwe oplossing voor worden bedacht. Net als voor het tijdelijk gebruik van een andere auto.

Tijdens de informatieanalyse zijn alle processen in kaart gebracht voor het functioneren van de nieuwe parkeerapp. Gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en eenvoud stonden daarin centraal.

Het proces dat na de analyse is opgezet ziet er als volgt uit: Bestaande bezitters van een papieren GPK kunnen online een aanvraag voor de app doen. De identiteit van de aanvrager wordt direct gecontroleerd via de veilige en vertrouwde identificatie met iDIN, het online controle platform van de banken.

Voor de gebruikers van de app is het eenvoudig mogelijk om via de app parkeeracties te starten en te stoppen. Via de koppeling met de Open Data Parkeren van het RDW weet je bovendien direct of je daar mag parkeren. Wanneer een andere auto gebruikt wordt, kan eenvoudig en tijdelijke rechten gegeven worden aan een andere auto.

Tijdens de realisatie van de parkeerapp was Fenêtre verantwoordelijk voor de ontwikkeling van twee portals: Een gemeente portal voor het beoordelen van de individuele aanvragen en een portal voor het CIB voor het monitoren van de parkeeracties.

Voor de in gebruik name van de app is deze uitgebreid getest door de verschillende betrokken partijen. De procesanalyse kwam daarbij weer goed van pas. Doordat alle individuele interne en externe stappen bekend waren, was direct de basis voor de testscenario’s gelegd.

Resultaat

  • Geen papieren gehandicapten parkeerkaart meer maar een handige app.
  • Eén op één koppeling tussen de houder van de papieren versie en de gebruiker van de app.
  • De houder van een GPK kan maximaal één parkeeractie tegelijkertijd starten.
  • Flexibel gebruik door derden door het tijdelijk geven van rechten.
  • Zekerheid over de identiteit van de aanvrager door de koppeling met iDIN.

Ook een project laten ontwikkelen?

Neem vrijblijvend contact op om uw mogelijkheden te bespreken.

Nathanael Buwalda)